Print Friendly and PDF

mandag 8. august 2011

Sol- og blåbær-syltetøy


Da jeg var barn var ikke hjemmelaget solbærsyltetøy noe stas, nå synes jeg det er kjempegodt! (Er vel blitt voksen da?) Særlig denne varianten med blåbær og stjerneanis eller vaniljestang er jeg fornøyd med. Og jeg bør sikkert også nevne hvor fullt det er av antioksidanter :-) Syltetøy i Lisbeths keramikkskåler blir lekkert på søndagsfrokost-bordet.

2 kg bær, blanding av solbær, blåbær (og kanskje rips)
7-8 dl liter vann
En splittet vaniljestang
eller et par stjerneanis
1 pk Jamsyltepulver
1 kg sukker

Ha små varme sterile og varme syltetøyglass klare (i ovnen). Skyll bærene og la renne av i dørslag. Tøm i stor gryte, hell på vann og kok opp med vaniljestang eller stjerneanis. La koke i ca. 15 min. Trekk gryten vekk fra plata, fisk ut vaniljestang/anis, og bland i syltepulveret. Hell i sukkeret og rør godt til alt sukkeret er oppløst. Øs over på glassene, skru godt igjen og sett glassene på hodet for avkjøling. Syltetøyet bør oppbevares kjølig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar