Print Friendly and PDF

onsdag 3. august 2011

Sjokoladekake med chili

Denne oppskriften fant jeg i bladet Mat og Helse for noen år siden. Den er i utgangspunktet med sunne ingredienser, men har man ikke sukrin og speltmel tilgjengelig, hvilket jeg ikke hadde, smaker kaken fortreffelig med sin chilismak uansett!
Jeg brukte vanlig chilikrydder og reduserte til 2 ts første gangen jeg laget den, og fikke en fin svak chlismak. Jeg liker imidlertid litt sterke smaker og syntes det var godt med god chilismak. Lykke til!

150 g mørk sjokolade
3 egg
125 g sukrin, evt sukker
100 g kremost
1 dl fløte
100 g siktet speltmel, evt hvetemel / glutenfritt rød Semper
3 ts tørket rød chili
1-2 ss vann
1 ss smør til smøring av formen

Smelt sjokoladen i vannbad eller i mikrobølgeovn.
I mikrobølgeovn kjøres 15-20 sek av gangen og vurder sjokoladen.
Skill eggeplommene fra hviten.
Pisk sammen eggeplommene og sukrin / sukker til en tykk luftig eggedosis.
Ha i den smeltede sjokoladen, kremost, fløte og mel i eggedosisen.
Tilsett litt og litt chili mens du smaker til slik at det ikke blir for sterkt. Under steking vil smaken bli rundere.
Stivpisk eggehvitene og vend de forsiktig inn i sjokoladeblandingen.
Ha deigen over i rund smurt kakeform 24 cm.

Stekes ved 180 grader i 20 minutter.
Pass på at kaken ikke stekes for lenge, den er ferdig når det henger litt igjen på pinnen en stikker i kaken for å sjekke om den er stekt.


- Posted using BlogPress from my iPad

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar