Print Friendly and PDF

tirsdag 16. august 2011

Fikenmarmelade



På hyttetur med en vestkantfrue ble jeg introdusert for fikenmarmelade til de lekre ostene. Nå er jeg også blitt kultivert og kan lage min egen. Jeg fikk tak i noen skikkelig flotte fiken i min lokale "Asia-butikk".



500 g tørkede finhakkede fiken
Ca 3 dl vann
Skall og saft av 1lime
Saft av en appelsin
2 stjerneanis
1 lang (eller to korte) kanelstang
Ca. 250 g lyst Muscovado-sukker
eller brunt sukker
1/2 - 1 dl konjakk

Finhakk fikenene skikkelig godt, tøm de over i gryte, hell over vann, legg oppi kanelstenger og stjerneanis (fra samme butikk) og kok opp på svak varme sammen limeskall og -saft og appelsinsaften. La småkoke 1/2 til 1 time, ta oppi sukker - får du ikke tak i Muscovado-sukker kan du bruke brunt sukker, da blir det litt kraftigere smak - og rør så det løses opp. Hell så på konjakken og la koke litt til. Er det for tykt kan du helle på litt mer vann og la koke litt til. Fjern så stenger og stjerner. Fyll over på varme glass (som har stått noen minutter i stekeovnen på 100 grader), sett på helt rent lokk, sett glassene opp ned for avkjøling. Oppbevar kjølig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar